Zašto su vam pozicije na pretraživačima opale preko noći? Ovako drastičan pad sposoban je da napravi veliku štetu vašem sajtu, naročito ako većina saobraćaja potiče od organskih rezultata pretrage. Ovakav događaj može biti zastrašujuć ukoliko ne znate zašto se to dogodilo. U ovom članku ćemo analizirati neke od najčešćih razloga zašto su pozicije na pretraživačima naglo opale.
Povoljno Google rangiranje je jedan od najvrednijih i najkonkretnijih izvora saobraćaja, jer ljudi generalno imaju poverenje u sajtove koji se dobro plasiraju u rezultatima pretrage. Potrebno je dosta vremena da izgradite povratne linkove i dobru reputaciju na društvenim mrežama.
Ali bez panike! Iako postoji mnoštvo razloga za nagli pad pozicije na pretraživačima, većinu je moguće popraviti uz malo vremena i truda. Dakle, da počnemo.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">1. GOOGLE MEDENI MESEC JE ZAVRŠEN
Ukoliko je vaš sajt relativno nov (do par meseci) i zapazite da je povoljno rangiran na pretraživačima u tom periodu, to je rezultat Google "medenog meseca". Ovo je termin koji se koristi za fenomen gde novi sajt bude visoko rangiran u toku kratkog vremenskog perioda, pre nego što padne na realnije stanje. Ovo može biti jedan od razloga zašto su vaše Google pozicije drastično opale.
Nestabilnost ovog tipa je potpuno normalna i očekivana. Kako Google pokušava da protumači sadržaj vašeg sajta, veštački stvoren podsticaj od strane pretraživača će nestati i staviti vas u realističniju poziciju.
Potrebno je vreme da uspostavite autoritet unutar pretraživača i ne postoje sigurne prečice. Uložite trud i rezultati će vremenom stići.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">2. KONKURENCIJA OD STRANE DRUGIH SAJTOVA
Možda sve radite na pravi način, ali uviđate gubitak organskog saobraćaja i pad u rangiranju. Jedan od razloga može biti taj da konkurencija izvršava SEO strategiju na efikasniji način.
Pratite vaše konkurente analizirajući i posmatrajući njihove aktivnosti na društvenim mrežama, njihovu strategiju izgradnje povratnih linkova i marketing sadržaja.
Postoje alati koje možete pronaći na internetu, a koji vam mogu biti od pomoći u praćenju promena koje vrše konkurenti. Taj posao možete raditi i ručno. Kada steknete pravi uvid u ono što su uradili kako bi vas pretekli, uradite to isto na bolji način.
Bez obzira na to što je potrebno određeno vreme da se sajt izradi, česta je pojava da potpuno nov sajt pretekne starijeg konkurenta. Uvek budite na oprezu i nikada nemojte da prestajete sa unapređivanjem svog sadržaja.
Jedan od alata koji možete da koristite za praćenje i analizu SEO stanja sajta se zove SERanking. Digitalne agencije kao naša koriste online alate svakodnevno, kako bi prikupili bitne informacije o trenutnom stanju rangiranja i o različitim unapređenjima koja možemo da izvršimo kako bi unapredili SEO naših klijenata.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">3. NEISPRAVNI LINKOVI (BROKEN LINKS) I REDIREKCIJE
Neispravni linkovi (broken links) mogu da budu veliki problem kada su bitni za Vaš sajt. Možda je potrebno dosta vremena za ručno pregledanje svih linkova i možda je teško, ali možete iskoristiti neki od korisnih besplatnih alata za proveru linkova koji vam mogu biti od pomoći u otkrivanju svih neispravnih linkova.
Na slici smo prikazali izveštaj iz Rank Tracker-a, jednog od alata koji koristimo u našoj agenciji.
Takođe, kada vršite strukturalnu promenu ili migraciju sa jednog servera na drugi, verovatno je da ćete pretrpeti pad u rangiranju bez spremnog plana redirekcije.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">4. PROMENE U ALGORITMU PRETRAŽIVAČA
Ispoštovali ste svaku smernicu pri stvaranju sadržaja. Istrebili ste sve tehničke greške na vašem sajtu. Kako je moguće da trpite veliki pad u rangiranju uprkos svim naporima?
Najčešći razlog za ovo je nagla promena u načinu na koji pretraživači indeksiraju i rangiraju sajtove. Razumljivo, veliki pretraživači uvek traže nove načine da dostave najkvalitetniji i najrelevantniji sadržaj svojim korisnicima. Usled ovih često velikih promena u načinu na koji algoritmi pretraživača funkcionišu, veliki broj sajtova biva kažnjen ne svojom krivicom. Dok je većina ovakvih padova u rangiranju postepena, nekada će sajt biti ozbiljno zahvaćen, ukoliko veliki broj promena unutar algoritma loše utiče na primenjenu SEO strategiju. Najbolja stvar koju možete da uradite u ovom slučaju je da zasučete rukave i promenite sadržaj i strukturu sajta kako bi se prilagodili promenama. Učite o promenama koje su implementirane i radite na prilagođavanju sajta novonastaloj situaciji.
Na sreću, ove ogromne promene u algoritmu nisu česta pojava. Većina se sprovodi postepeno, što takođe može biti štetno po SEO kampanju (ali na dosta predvidljiviji način). U svakom slučaju, budite na oprezu za svaku promenu i postupajte u skladu sa okolnostima.
Ukoliko želite da pratite Google promene algoritma, najbolji način da to činite je da pratite stručne izvore kao što su Search Engine Land.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">5. PROBLEMI SA SERVEROM
Privremeni prekidi usluge servera su česta pojava i Google ne kažnjava sajtove za to. Da bi se prekidi smatrali privremenim, ne bi trebalo da traju duže od jednog ili dva dana. U slučaju da se ovaj period produži, može imati negativan uticaj na rangiranje sajta. Ako planirate duži period održavanja koji će trajati nekoliko dana, obavezno podesite server da pokazuje grešku 503, koja Google obaveštava da je prekid zaista privremen.
Ako imate problema sa trenutnom hosting uslugom, pogledajte našu hosting ponudu i obezbedite kvalitetnu podršku za vaš sajt.
Ukoliko vaš sajt ima problema sa serverom, bilo kao rezultat praznog "markup-a" posluženog Googlebot-u ili pokvarene keš funkcionalnosti, veoma je bitno rešiti sve prisutne serverske probleme što je brže moguće. Proverite evidenciju servera ili testirajte URL sajta.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">6. MALVER (MALWARE)
Ukoliko je vaš sajt žrtva zloćudnog programa i Google otkrije malver (malware) na nekoj od stranica, počeće sa obaveštavanjem i upozoravanjem potencijalnih posetilaca. Veoma mali broj osoba će nastaviti ka sajtu nakon što vide upozorenje ovog tipa, što može objasniti ozbiljan pad u ostvarenom organskom saobraćaju i obeshrabriće nove i postojeće korisnike, kao i webmaster-e koji mogu da naprave link ka vama, ili čak i one koji su to već uradili ranije. U ovom slučaju će se linkovi najverovatnije ukloniti, a to će dodatno negativno uticati ne samo na saobraćaj, već i na rangiranje.
Postoji širok spektar alata za uklanjanje malvera na tržištu. Kada se suočite sa ovim problemom, Google će ukloniti upozorenje korisnicima.
Neke od najčešće korišćenih usluga za pronalaženje i uklanjanje malvera su:
- SUCURI
- Qualys
- Quttera
- Intruder
- UpGuard
- SiteGuarding
- Observatory
- Web Cookies Scanner
- Detectify
- Probely
- Pentest-Tools
- ImmuniWeb
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">7. RAZLIKE U GEOLOKACIJI
Pozicija vašeg sajta varira od jedne geografske lokacije do druge, zavisno od toga gde je pretraga izvršena. Ukoliko proveravate poziciju sajta u jednom geografskom području, moraćete to da uradite i u nekoliko drugih, kako bi stekli bolji uvid u rangiranje sajta.
Rangiranje ključnih reči možda ne bude isto za različita geografska područja. Jeste li ikada primetili da rezultati pretrage jedne osobe za istu ključnu reč budu potpuno drugačiji od rezultata pretrage druge osobe?
Ukoliko vršite pretragu dok ste ulogovani na vaš Google nalog i ponovite pretragu nakon što se izlogujete, videćete različite rezultate. Ovo je zato što Google vidi i uzima u obzir sajtove koje ste posetili ranije, vašu lokaciju, kao i uređaj koji koristite, pre nego što prikaže rezultate pretrage.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">8. GOOGLE PENALI
Google kazne mogu biti automatske ili ručne. Verovatno ćete biti svesni ručnih penala, ali nećete uvek znati šta je bila meta ukoliko je uzrok algoritamski. Ovakve kazne nekada zateknu nespremne i najiskusnije SEO profesionalce.
Ukoliko Google ustanovi da ste na veštački način uticali na rezultate pretrage, da je vaš sajt zavaravajući ili je kvalitet na niskom nivou, može doći do kažnjavanja. Ovakav ishod veoma negativno deluje na učinak unutar pretraživača.
Nedavno, Google je odlučio da kazni sajtove koji ne prate njihove smernice, u cilju istrebljenja sadržaja niskog kvaliteta. Korišćenje nekih starih SEO strategija koje su bile regularne, sada mogu dovesti do gubitka pozicije.
Neki od učestalih razloga za ovo su korišćenje prevelikog broja ključnih reči (keyword stuffing), kupovina i iznajmljivanje linkova (veštačka izgradnja linkova), korišćenje dupliciranog sadržaja ili metapodataka, mala količina sadržaja ili zloupotrebа anchor teksta. Pokrićemo sve ove probleme (i još pored njih) u ovom blog članku.
Oporavak nakon Google penala može biti veoma težak, ali ako vas ova situacija zadesi nemojte paničiti. Počnite sa rešavanjem jednog po jednog problema i pratite najnovije smernice. Samo nakon što ste uradili sve što možete, podnesite zahtev za ručnu reviziju Google-u i nadajte se najboljem!
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">9. VISOK "BOUNCE RATE" I LOŠE KORISNIČKO ISKUSTVO
Sajt sa dugim vremenom učitavanja je veoma loš po korisničko iskustvo. Ono dovodi do gubitka strpljenja posetilaca i njihovom odlasku sa vašeg sajta.
Uverite se da se vaš sajt učitava brzo. Ukoliko se sajt učitava sporo, morate da preduzmete mere i problem rešite u kratkom roku. Ovaj problem ponekad izazivaju veće slike, prekomerna upotreba JavaScript-a, kao i HTML i CSS.
Obavezno koristite Google PageSpeed Insights alat, koji vam može reći nešto više o brzini sajta i unapređenjima koja morate izvršiti.
Postarajte se da je vaš sajt dobro optimizovan za mobilne uređaje i da je upotrebljivost sajta dobra. PageSpeed Insights će vas podsetiti da su neki elementi preblizu jedan drugog, što može dovesti do pada u rangiranju.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">10. KORISTITE KLJUČNE REČI NA POGREŠAN NAČIN
Vaš sajt možda ima loš SEO ili rangirate sajt koristeći pogrešne ključne reči. Da, iako se ključne reči ne koriste kao ranije, niti su popularne kao tada, dosta pretraživača se još uvek oslanja na njih kada donose odluku o temi sajta.
Međutim, pogrešne ključne reči mogu da uspore napredak sajta na pretraživačima i korisnici će retko moći da pronađu vaš sajt među rezultatima pretrage. Sprovedite analizu i bazirajte izbor ključnih reči na tome za najoptimalnije rezultate.
Izbor pravih ključnih reči nije kraj posla. Ljudi često koriste previše ključnih reči u svom sadržaju, što vodi ka prezasićenju. Korišćenje određene ključne reči previše puta u tekstu neće vas odvesti daleko. Naprotiv, izazvaće suprotan efekat - Google će vas kazniti zbog ovoga. Umesto toga, probajte da uključite ključne reči na prirodan način. Ovo će popraviti kvalitet sadržaja u očima posetilaca i pretraživača.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">11. NEDOSTAJUĆI ILI IZMENJENI UNUTRAŠNJI LINKOVI
Uklanjanje ili premeštanje unutrašnjih linkova na stranama sajta može unazaditi rangiranje. U situaciji kao što je ova, sledeći korak zavisi od važnosti ovih promena. Ukoliko želite da sačuvate novu strukturu unutrašnjih linkova (kao što je obnovljena navigacija), verovatno ste sigurni da će se rangiranje vratiti na normalu ili čak poboljšati. Ukoliko niste nameravali da menjate unutrašnje linkove, možete ih vratiti na njihovo pređašnje stanje.
Međutim, "pređašnje stanje" nije najpreciznije definisano: pošto će obnovljeni linkovi u suštini biti novi linkovi, neće biti efikasni kao stari. Možda ćete morati da postavite više unutrašnjih linkova uz one koje ste nameravali da obnovite.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">12. PROBLEMI SA DUPLICIRANIM SADRŽAJEM
Ukoliko pišete blogove i pokušavate da stvorite svež sadržaj brzo, ako kopirate sadržaj sa drugih sajtova, možete biti kažnjeni od strane Google-a usled problema sa dupliciranim sadržajem i pozicija vašeg sajta će pasti.
Pokušajte da pišete kvalitetan i pouzdan sadržaj. Imajte na umu da što se više fokusirate na sadržaj, kvalitet će se poboljšavati.
Ukoliko imate problema sa popularnim temama, pokušajte drugačiji pristup i pronađite teme sa manjom konkurencijom, koje će vaš sajt postaviti na vrh rezultata pretrage.
Kao dobar alat za pronalaženje "long-tail" ključnih reči, za koje je lakše izvršiti uspešnu optimizaciju, preporučujemo Ubersuggest.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">13. PROBLEMI SA KANONIZACIJOM
Problemi sa kanonizacijom su na mnogo načina slični dupliciranom sadržaju. U suštini, to znači da su indeksirane dve verzije imena domena, ili je jedno ime domena indeksirano sa HTTP i HTTPS. Pošto svako ko linkuje ka vašem sajtu može da koristi pogrešan URL i napravi vam ovaj problem, ovo nije uvek vaša greška. Najbolje što možete da uradite u ovoj situaciji je da pokušate da kontaktirate odgovorne osobe i zatražite da isprave URL.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">14. GUBITAK KVALITETNOG POVRATNOG LINKA
Recimo da imate link koji pokazuje na vaš sajt sa izvora veoma dobre reputacije. Uz pomoć tog linka dobijate autoritet domena i sa njim raste i rangiranje. Ukoliko iz bilo kog razloga, webmaster izvora odluči da promeni link u nofollow (ili ga potpuno ukloni), odjednom gubite sav autoritet domena koji ste do sad imali. Ovo smanjenje autoriteta domena će zasigurno imati negativan uticaj na vaše rangiranje na pretraživačima.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">15. NISU INDEKSIRANE SVE STRANICE SAJTA
Kako bi dostigli visok rang u okviru rezultata pretrage, Google zahteva resurse. Mnogo resursa. Kako bi nahranili pretraživač sadržajem i krenuli pravim putem, stranice vašeg sajta moraju biti indeksirane i popisane.
Uverite se da ste uradili sve što možete da omogućite neprekidno popisivanje vašeg sajta, tako da Google i drugi pretraživači mogu da skupljaju što je moguće više podataka. Ponekad neke od vaših stranica postaju neindeksirane iz nekog od više mogućih razloga. Ovo će ostaviti posledice na rangiranje, tako da bi ovaj problem trebalo da rešite što pre. Proverite da li postoje greške 404 ili nofollow tagovi. Ukoliko ih pronađete, odmah ih popravite.
Korišćenje Google Search konzole je odličan način da proverite da li postoje bilo kakve greške pri indeksiranju i popisivanju stranica sajta.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">16. NASUMIČNA PROMENA POZICIJE ILI "GOOGLE PLES"
Ponekad sajtovi iskušavaju nešto što je poznato pod imenom "Google Ples", kada je rangiranje sajta nestabilno. Ovo nasumično žongliranje pozicijom ključnih reči ne traje predugo, tako da možete očekivati stabilizaciju rangiranja pre ili kasnije, bez potrebe za bilo kakvom intervencijom.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">17. PAZITE SE LOŠIH POVRATNIH LINKOVA
Iako ste odvojili vreme da izgradite kvalitetan profil povratnih linkova pun linkova od relevantnih izvora sa dobrom reputacijom, ako dobijete loš povratni link od izvora koji nije dovoljno relevantan za vaš brend ili od izvora sa lošom reputacijom, možete pretrpeti veliki udar na rangiranje.
Ukoliko ste izgradili problematični link ili je to neko drugi uradio na svoju ruku, jednostavno rešenje je da stupite u kontakt sa webmasterom sajta u pitanju i zatražite da se link ukloni. Ovo može biti urađeno ručno, ali bi trebalo da koristite alat kao što je Link Explorer, ili bilo koji drugi alat sličan ovom.
Svaki put kada izmenite strukturu profila povratnih linkova, Google će proveriti i pokušati da utvrdi vaš autoritet na osnovu kolekcije linkova koju ste prikupili. Na osnovu toga, nisu samo loši linkovi sposobni da vam upropaste rangiranje. Gubitak nekih od linkova sa izvora dobre reputacije i velikog autoriteta može biti poguban za rangiranje.
Kao što možete da vidite, dosta ovih problema su rezultat uticaja spoljašnjih faktora van vaše direktne kontrole. Ovu ranjivost mogu iskoristiti konkurenti, koji postovanjem malicioznih linkova žele da smanje vaš autoritet domena. Ukoliko posumnjate na ovo, iskoristite alat za proveru linkova da steknete uvid.
Veoma pouzdan alat koji koristimo za analizu povratnih linkova je LinkAssistant.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">18. PRAVLJENJE NEGATIVNIH PROMENA NA VAŠEM SADRŽAJU
Kvalitetan sadržaj je ono što će najviše uticati na visok rang u rezultatima pretrage. Pod kvalitetnim sadržajem podrazumevamo da je materijal koji pišete dug, informativan i originalan, tekst koji je razumljiv za čitaoce. U trenutku kada počnete da brzate ovaj posao, videćete postepen pad u rezultatima. Google će primetiti popuštanje u ovoj oblasti i spustiti vaš autoritet. Uvek pratite moderne prakse kako bi sprečili ovakav ishod.
Pobrinite se da nemate dupliciran sadržaj na sajtu ili da niste kopirali sadržaj koi već postoji na internetu, kako bi izbegli kaznu. Održavanje istog ritma po pitanju izbacivanja novog sadržaja je dosta važno. Ukoliko objavljujete tri članka nedeljno u toku dužeg vremenskog perioda, a zatim usporite na samo jedan članak nedeljno ili prestanete sa pisanjem potpuno na mesec ili dva, osetićete udar na rangiranje vašeg sajta.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">19. PROVERITE SVOJE FAJLOVE
Vaši robots.txt ili .htaccess fajlovi mogu praviti problem ukoliko su izvršene promene nad njima. Može se dogoditi da slučajno kažete crawler-ima da potpuno ignorišu veliki deo sajta, napravite redirekcije ili čak 404 stranice. Dobro proverite ove fajlove kako bi se uverili da je sve u najboljem redu.
<h2 style="font-family: Roboto, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" color:="" rgb(0,="" 0,="" 0);"="">20. IZGRADNJA LAŽNIH LINKOVA
Budite sigurni - iznajmljujući, kupujući ili ugovarajući razmene linkova previše često, dobićete kaznu od strane Google-a. Kako bi izbegli ovu neprijatnost i ostvarili pozitivan efekat na rangiranje, postarajte se da mrežu linkova pravite na pošten način. Ovo podrazumeva stupanje u kontakt sa webmasterima sajtova dobre reputacije ili "guest posting".
Toliko za sada. Nadamo se da smo uspeli da vam razjasnimo zašto ste možda pretrpeli pad u poziciji na pretraživačima i da vam pružimo uvid u načine za rešavanje problema koji dovode do ovoga. Uvek pokušajte da prepoznate problem pre svega ostalog, nakon čega bi trebalo da stupite u potragu za proverenim rešenjem i na kraju rešite problem korak po korak.
Najbolja taktika u marketingu i izgradnji sadržaja za sajt je da uvek budete informisani. Ostanite korak ispred ostalih, budite oprezni i izbegavajte iskušenje koje pred vas postavljaju prečice do uspeha. Na ovaj način ćete uživati u postepenom rastu unutar SERP-a i izbeći glavobolje izazvane nesnosnim SEO problemima.
- - - -
Potrebna vam je pomoć pri optimizaciji i poboljšanju Google ranga?
Ostavite nam poruku, a mi ćemo izvršiti kompletnu SEO procenu vašeg sajta.